lördag 21 september 2013

September i trädgården


I början/mitten på september, när de sista sommargästerna har åkt hem, så kan det se ut ungefär så här i trädgården. Aningens vildvuxet alltså. Jag kan inte låta bli att imponeras av min svärmor, som ända upp i åttioårsåldern, ensam, tog hand om hela den här jätteträdgården (och huset och hunden) och dessutom fick den att prunka. Jag och storasyster gick iallafall på upptäcksfärd i djungeln härom veckan och vi hittade en hel del vackert att titta på:

Jodå, ogräs kan visst vara vackert. En enda lavendelblomma fanns det kvar på busken också.
 
Röd färgprakt. En okänd buske med stora vackra blommor samt en ensam ros.
 
Vad den här skönheten heter vet jag tyvärr inte heller. Någon? 
 
Uppe bland fruktträden är fikonen snart färdiga...
 

 ... liksom vindruvorma.
 
Kakifrukterna har däremot ett tag kvar. Någon gång framåt november kommer de att lysa som små orangefärgade klot på trädets bara grenar.
 
 
Efter vår upptäcksfärd genom trädgården så inser jag att det nog är hög tid att planera någon slags trädgådsdag här. Lite höststädning vore på sin plats. Vackert ogräs i all ära men det är ju trots allt trevligt om man kan ta sig fram i trädgården utan att behöva använda sig av en machete.
 
Egentligen är det konstigt att inte fler väljer att komma hit i September, för det är kanske min favorittid här. När höstvindarna börjar vina i Sverige så är det fortfarande somrigt och fint här, om än lite svalare än under den värsta Augustihettan. Svensk sommar helt enkelt. Och vem vill inte dra ut på den ett tag?!
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Vilken fin trädgård! Ogräset ser ut som Cikoria och den vita skönheten en Hibiskus.

    SvaraRadera