fredag 4 oktober 2013

Vinskörd

Någon gång i September / Oktober brukar det vara vinskörd i Capriata. Vinskörden, eller la vendemmia, är en riktig familjefest. Gammal som ung, alla ger sig ut i vingårdarna för att plocka vindruvor.
   Jag har nu bott i Italien i över tio år och varje år bestämmer vi att I ÅR, i år ska vi minsann vara med på vendemmian! Så även detta år. Jag såg framför mig hur jag skulle spänna fast lillasyster i bärselen, sätta på mig gummistövlarna och traska ut i solen bland vinrankorna, hand i hand med storasyster.
   Men nej, vi missade den i år igen. Tack vare snälla släktingar och vänner får vi vindruvor så det räcker till ändå, men nästa år, DÅ... För det är ju liksom inte bara druvorna man vill åt.
Som det ser ut nu så är storasyster den enda i den här familjen som har skördat vin i modern tid (far i huset krossade vindruvor med fötterna när han var liten). Jo för storasyster hon fick åka på vendemmia med förskoleklassen förra året. De plockade druvor och sen gjorde de vin i klassrummet tillsammans med fröken. Undrar just vad skolverket skulle säga om det!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar